Сьогодні, щоб іти в ногу з часом, потрібно
постійно вдосконалювати свій професійний рівень, використовувати нові
технології в навчанні та накопичувати позитивний досвід. Головне завдання, яке
стоїть перед суспільством у XXI столітті, - навчити, як навчатись і як мислити,
як застосовувати знання для розв’язання будь-якої життєвої або виробничої
проблеми. Учителю довірили найбільшу цінність на Землі – Дитину. Навчаючи
і виховуючи її, ми повинні пам'ятати думку Жан Жака Руссо про те,
що дитина не маленький дорослий, вона інакше сприймає, відчуває,
мислить, ніж доросла людина. Кожна дитина – неповторна особистість, яка
досліджує природу, відчуває себе частиною природи, не може залишатися без руху,
прагне спілкування.
Наше завдання - запалити в
дитині бажання вчитися. Де черпати ідеї для
навчальної діяльності?
Досвідчений учитель ставить перед
собою завдання — привернути увагу учнів до свого предмету, через предмет
розбудити в них найкращі людські якості: працьовитість, наполегливість,
допитливість, творчість. Творчий підхід допомагає вчителю перенести «центр
ваги» вивчення нового матеріалу на урок, що звільняє час удома, який можна
використовувати для подальшого закріплення, відпрацьовування
ключових питань теми. А. Ейнштейн зазначав: «Як правило,
можна прийняти, що вчитель знає свій предмет, але не завжди вміє зробити
його цікавим. От де корінь зла. Якщо вчитель поширює навколо себе подих нудьги,
то в такій атмосфері все загине. Навчати вміє той, хто навчає творчо, цікаво».
Темпи
розвитку сучасного суспільства вимагають майже миттєвої адаптації до змін, що
відбуваються у нашій державі та в світі. Одним з пріоритетних завдань сучасної
освіти є формування філософії сучасного європейця, здатного до постійної
самоосвіти, «навчання упродовж життя». Крім того, стає дедалі важливіше
навчити дитину орієнтуватися, не розгубитися в неосяжному інформаційному
просторі, оцінювати і аналізувати інформаційний потік, ставити перед собою
реальні цілі і задачі й шукати шляхи їх вирішення. У зв`язку з цим проблемою, над
якою працюю, я обрала: "
Використання новітніх інформаційних технологій в процесі навчання англійської
мови ".
Актуальність теми зумовлена
необхідністю підвищення ефективності навчання, як передумови для формування
активної творчої особистості здатної орієнтуватися у сучасному інформаційному
просторі, здійснювати самоосвітню діяльність, гідно презентувати результати
своєї праці, формувати, висловлювати й аргументувати власну думку іноземною
мовою.
Можна багато дискутувати з приводу ефективності та
доцільності використання інформаційних технологій на уроках, але не
використовувати їх було б безглуздям. Можливості сучасного уроку й системи
освіти взагалі значно розширюються завдяки використанню мультимедійних,
інтерактивних технологій, Інтернету. Сьогодні перед педагогами стоїть важливе
завдання – виховати та підготувати молодь, спроможну активно увійти в якісно
новий етап розвитку сучасного суспільства, пов’язаний з інформацією. Ні для
кого не є новиною, що дитина опановує комп’ютер раніше, ніж навчається грамотно
писати та читати. Згідно з сучасною концепцією навчання, дедалі більше уваги
надається оптимізації та індивідуалізації шкільної освіти.
, Анатолій
Балюк завжди стверджував: «Саме діти – справжні рушії прогресу. Вони вміють
безпомилково визначати, які напрями розвитку науки, техніки та суспільства в
цілому є найбільш прогресивними.»
Мета моєї професійної діяльності є
цілісний розвиток особистості учня, його духовних, емоційних, естетичних і
творчих задатків, формування не лише інтелектуальних здібностей, але й навичок
та умінь користуватися мовою як засобом спілкування, прагнення до самоосвіти і
самовдосконалення.
Досягнення мети передбачає вирішення таких завдань:
визначення ролі
інформаційно-комунікаційних технологій у розвитку комунікативної компетенції,
соціокультурних і соціолінгвістичних знань, умінь та навичок;
пошук та використання інноваційних
технологій, форм і прийомів, які б найефективніше залучали учнів до пошукової
та творчої діяльності;
залучення учнів до пошукової,
самостійної діяльності завдяки використанню інформаційно-комунікаційних
технологій;
забезпечення прозорості навчального
процесу за допомогою застосування засобів синхронної комунікації під час
уроків.
Під час розв’язання поставлених завдань я
використовувала такі методи
дослідження:
аналіз навчального плану, чинної
програми з англійської мови; загальноосвітньої школи;
опрацювання літератури про вивчення
та методи впровадження ІКТ у навчальний процес;
аналіз та узагальнення досвіду
використання ІКТ на уроках англійської мови;
аналіз результатів виконання,
взаємооцінки та презентації проектних робіт учнів у вигляді презентацій
PowerPoint.
Отже, я
вважаю доцільним використовувати інформаційно-комунікаційні технології на
будь-якому етапі уроку, на різних етапах вивчення теми. Це сприяє розвитку
усного мовлення, читання, аудіювання, а також засвоєнню граматичних структур,
фонетичних явищ, активізації лексичних одиниць тощо. Так, починаючи урок або
нову тему, часто мотивую пізнавальну діяльність учнів, пропонуючи їм
переглянути відеоряд, слайд-шоу або прослухати аудіозапис. Для фонетичної та
лінгвістичної зарядки я добираю віршики, лічилочки, пов’язані з
тематичним матеріалом, ілюструю їх.
Основна частина уроку також
супроводжується відеосюжетами, аудіозаписами, фотодокументами, таблицями,
схемами, презентується у вигляді слайдів. Мультимедійні технології дозволяють
подати учням набагато більше інформації, ніж на традиційному уроці. Завдяки
впровадженню інформаційно-комунікаційних технологій я маю змогу
урізноманітнювати форми подання матеріалу та типи навчальних завдань, вправи,
тести. Широко використовую індивідуальні картки, ілюстровані завдання. Урок
узагальнення знань я проводжу у вигляді вікторини, яку візуалізую за допомогою
презентації, а тематичний контроль за допомогою навчальної програми. До
деяких уроків готую мультимедійний супровід, розрахований на тематичний модуль.
На кожному з уроків тематичного блоку учні повторюють матеріал попередніх
слайдів і знайомляться з новою інформацією, що розміщена на наступних слайдах.
Таким чином, реалізується принцип послідовності, наочності, повторення, міцного
оволодіння знаннями і навичками. Таке оформлення уроків передбачає інтригу,
учням цікаво, що вони побачать на наступних сторінках.
Отже, підготовка і використання
мультимедійного супроводу у формі тематичних блоків посилює мотивацію навчання
і, звичайно, допомагає вчителю, оскільки слугує своєрідною формою опорного
конспекту. Проте, я намагаюся стежити за тим, щоб уроки не були переобтяжені використанням
інформаційно-комунікаційних технологій, часто змінюю види і форми роботи на
уроці.. У сучасному процесі навчання використовую, як традиційні, так і
інноваційні методи навчання. Потрібно не тільки просувати вперед інноваційні
методи, але й не забувати про традиційні методи, які не менш дієві, а в інших
випадках без них просто не обійтися.
А. Адамський стверджував,
що: «Тільки наївна людина може вважати, що інноваційна педагогіка є
універсальною заміною традиційних методів навчання».
Використовую традиційні методики і прийоми навчання:
вправи, спілкування з учителем, робота в групах, виконання індивідуальних
завдань, дидактичні ігри тощо. Хоча також проводжу і уроки на яких учні
працюють суто за допомогою ІКТ. Використання інформаційно-комунікаційних
технологій дає мені змогу проводити як звичайні, так і нестандартні
уроки. Характерною рисою моїх уроків є використання інтерактивних
прийомів, форм навчальної діяльності учнів. Координую взаємодію учнів між
собою, поставивши перед ними завдання спільно розв'язувати проблему на основі
аналізу обставин і відповідної ситуації. Ці прийоми значно підвищують
самостійність роботи школярів, активізують їхню розумову і пізнавальну
діяльність.
Постійно працюю над підвищенням фахового рівня,
педагогічної майстерності. Для цього користуюсь різними
сайтами. Використовую набуті знання у своїй педагогічній практиці, а саме:
створюю презентації для подання нового матеріалу та перевірки опрацьованих учнями
проектних робіт, веду власний блог, як засіб подання та розповсюдження нового
матеріалу .
Потрібно, щоб традиційні та
інноваційні методи навчання були у постійному взаємозв'язку і доповнювали один
одного. Ці два поняття мають існувати на одному рівні.
Немає коментарів:
Дописати коментар